Zonnepanelen op het dak heet vanaf 2024 Energy Shift
Advies nodig? (0342) 221 300 (ma-vr 8:30 - 17:00)
22 april 2015

Informatie over salderen gebrekkig

Consumenten worden onvoldoende geïnformeerd over saldering en teruglevertarieven. Energieleveranciers laten hier steken vallen, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar aanleiding van vragen en klachten bij het informatieloket Consuwijzer.

Consumenten worden onvoldoende geïnformeerd over saldering en teruglevertarieven. Energieleveranciers laten hier steken vallen, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een onderzoek naar aanleiding van vragen en klachten bij het informatieloket Consuwijzer.

Alle energiemaatschappijen zijn door de ACM middels een brief op de vingers getikt over de slechte informatievoorziening. Volgens Anita Vegter, bestuurslid van de ACM moeten consumenten goed geïnformeerd worden, zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota’s kunnen controleren.

“Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed voor de prijs, kwaliteit en innovatie.” Per energieleverancier zijn er verschillen in salderingsmethoden en terugleververgoedingen. Deze voldoen overigens wel allemaal aan de wet.

ENERGIE TERUGLEVEREN

Consumenten die energie opwekken met zonnepanelen mogen energie die ‘over’ is, terugleveren aan het net. Het verrekenen van de energie die het energiebedrijf aan de consument levert en de hoeveelheid energie die de consument teruglevert aan het net, noemen we salderen. In 2014 maakte ongeveer 125.000 huishoudens gebruik van de salderingsregeling. In het energieakkoord is afgesproken dat dat er in 2020 rond de 700.000 moeten zijn.

Eind vorig jaar heeft het ACM met de energieaanbieders de afspraak gemaakt dat het aanbod van leveranciers aan consumenten begrijpelijk en vergelijkbaar moet zijn. Ook werd afgesproken dat alle aanbieders dezelfde termen moeten gebruiken. Uit het onderzoek blijkt dat energieaanbieders zonnepanelenbezitters zeer beperkt informeren over saldering en teruglevering, terwijl zij verplicht zijn hun klanten volledig te informeren.

Het ACM heeft de aanbieders hierop aangesproken en ze zullen erop toezien of de informatievoorziening verbeterd wordt. Als dit niet gebeurt, dan zal het ACM overgaan tot handhaving.

Energie Nederland, de koepelorganisatie die de belangen vertegenwoordigt van energiebedrijven, is blij met de aanbevelingen van ACM. Woordvoerder Sjoerd Marbus geeft aan dat de energiebedrijven aan de slag gaan om de informatie over het terugleveren van zonnestroom te verbeteren. “Voorheen was terugleveren aan het net een uitzondering. Dat hebben we ook te lang op die manier behandeld.”

Bron: Ensoc.nl

Ook interesse in energieopslag?

Plan een gratis adviegesprek, of bereken direct uw besparing in de calculator!
Plan nu gratis adviesgesprek!
Plan nu gratis adviesgesprek!
Bereken direct uw besparing
Bereken direct uw besparing
Ontdek uw ideale accu
Ontdek uw ideale accu
Zet ook de stap naar het energienet van de toekomst
Ontvang nu gratis adviesgesprek!
Ontvang nu gratis adviesgesprek!
bob energy shift
Footer Image