ACM gaat akkoord met transportovereenkomst voor energiehubs
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft een ontwerpbesluit genomen over de invoering van een groepstransportovereenkomst voor grootverbruikers. Door deze groepstransportovereenkomst kunnen bedrijven op lokaal niveau samenwerken. Ze stemmen vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af, waardoor energiehubs mogelijk worden.
De ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft een ontwerpbesluit genomen over de invoering van een groepstransportovereenkomst voor grootverbruikers. Door deze groepstransportovereenkomst kunnen bedrijven op lokaal niveau samenwerken. Ze stemmen vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af, waardoor energiehubs mogelijk worden. Lees meer over deze transportovereenkomst in ons artikel!
Wat houdt een groepstransportovereenkomst in?
Met een groepstransportovereenkomst kunnen meerdere grootverbruikers gezamenlijk een transportovereenkomst afsluiten met de netbeheerder. De groep krijgt gezamenlijk transportvermogen dat onderling verdeeld kan worden.
Door deze samenwerking is er in totaal minder transportcapaciteit nodig, waardoor er ruimte vrijkomt op het elektriciteitsnet. Dit is erg belangrijk, omdat in veel gebieden sprake is van een tekort aan transportcapaciteit, de zogenoemde congestiegebieden. De overeenkomst speelt een cruciale rol in de aanpak van netcongestieen draagt bij aan de ontwikkeling van energiehubs.
Voordelen samenwerking voor energiehubs
De samenwerking voor een groepstransport biedt meerdere voordelen.
- Het geeft bedrijven een groeiperspectief, vooral in gebieden waar het stroomnet overbelast is.
- Daarnaast biedt de gezamenlijke afrekening van transporttarieven een financiële prikkel. Bedrijven worden zo gestimuleerd om hun energieverbruik lokaal op elkaar af te stemmen.
- De groepsovereenkomst maakt het eenvoudiger om samen te investeren in duurzame energieopwekking en -opslag.
Vanuit het perspectief van netbeheerders wordt door deze ontwikkeling het lokale elektriciteitsnet beter benut, en hogere netvlakken worden ontzien. Ook krijgen ze meer contractuele zekerheid over het netgebruik, waardoor vrijgekomen transportcapaciteit opnieuw kan worden toegewezen aan partijen op de wachtlijst.
Besluit groepstransportovereenkomst energiehubs
De ACM heeft de ervaringen van netbeheerders, opgedaan in pilots, meegenomen in het ontwerpbesluit. Marktpartijen kunnen nu gedurende zes weken reageren op het voorstel. De toezichthouder verwacht in het najaar een definitief besluit te nemen, waarna netbeheerders op grotere schaal groepstransportovereenkomsten kunnen aanbieden. Deze overeenkomst is een van de maatregelen die de ACM inzet om het probleem van het overbelaste stroomnet aan te pakken.
Deze week heeft de organisatie ook drie definitieve maatregelen toegevoegd:
- Het codebesluit over gecontracteerd transportvermogen
- Het codebesluit: real-time interface
Bron: Solar Magazine